Ciekawostki lotnicze, o których dotychczas nie wiedziałeś

Samolot to dziś coraz chętniej wybierany środek transportu. Sięgamy po niego nawet wtedy, kiedy mamy zamiar przemierzyć krótki dystans. Niezwykle cenimy sobie szybkość oraz wysoki komfort, jaki daje. Tymczasem, czy kiedykolwiek zastanawiamy się, jak niezwykły jest sam fakt przemieszczania się w powietrzu oraz jak wyjątkowych wymaga to umiejętności? Oto kilka niezwykłych faktów dotyczących samolotów oraz latania.

Czy wiesz, że…?

Fakt 1:

Opony lotnicze to tak zwane opony radialne, wypełnione azotem. Dlaczego właśnie tą substancją? Azot jest niepalny oraz niewrażliwy na różnice temperatur. Jeszcze kiedyś (do około lat 90-tych) lotnictwo wykorzystywało opony diagonalne, jednak te nie były odpowiednio trwałe. Bardzo szybko się zużywały, a ich wymiana była konieczna niemal co dwadzieścia lądowań.

Fakt 2:

Ślady opon, pozostające na pasach startowych po lądowaniu i wytracaniu prędkości, muszą być usuwane. Guma, która gromadzi się na powierzchni pasa, powoduje zmniejszenie przyczepności kół. W efekcie mogłoby doprowadzić to do tego, że samolot, który przemieszczałby się po tym terenie, mógłby wypaść z pasa lub nie wyhamować. Ślady lądowania usuwane są przez specjalne maszyny, których działanie oparte jest na użyciu wody o wysokim ciśnieniu.

Fakt 2:

Samoloty są uznawane za najbezpieczniejszy środek transportu, jednak wcale nie są tak często serwisowane, jak mogłoby się wydawać. Wykonuje się kilka rodzajów przeglądów tych maszyn. Tak zwany przegląd lekki typu A, wykonywany jest najczęściej co około 500-800 godzin lotu. Bardziej zaawansowany, wykonywany jest co około 4-6 tysięcy godzin lotu. Ten najcięższy i najdokładniejszy, jest natomiast przeprowadzany co około 20 tysięcy godzin lotu, czyli jakieś 5 lat. Po takim przeglądzie samolot zostaje wyłączony z użytkowania na około 2 miesiące.

Fakt 3:

Istnieje specjalna lista minimalnego wyposażenia samolotu (MEL). Stanowi ona m. in. wykaz niesprawnych części samolotu, z którymi można jednak mimo wszystko dopuścić maszynę do wylotu. Okazuje się, że samolot nadaje się do eksploatacji już w momencie, kiedy działa choć połowa jego systemów.

Fakt 4:

Niezwykle istotną częścią samolotu są skrzydła. W miejscach tych znajduje się zbiornik paliwa oraz silniki. W silnikach natomiast znajdują się specjalne ładunki wybuchowe, które są zbawienne w momencie pożaru silnika. Kiedy dochodzi do wykrycia ognia, jeden z ładunków rozrywa obudowę, a system gaśniczy rozpoczyna wtryskiwanie specjalnych płynów, których zadaniem jest ugaszenie płomieni.

Fakt 5:

Samolotowe okna mają trzy warstwy. Każda z nich zrobiona jest z syntetycznej żywicy, która wykazuje dużą wytrzymałość. Najtrwalsze są dwie z nich – warstwa zewnętrzna oraz środkowa. Wewnętrzna natomiast stanowi warstwę awaryjną w momencie pęknięcia warstwy zewnętrznej. Wtedy też jej obecność może pozwolić utrzymać ciśnienie na odpowiednim poziomie.