Kontakt:

608 352 351

Zarezerwuj parking

Jak zwalczyć lęk przed lataniem?

Samolot to w ostatnich latach jeden z bardziej popularnych środków transportu i zdecydowanie najszybszy. Jednak wiele osób doświadcza dyskomfortu na myśl o samym lataniu. Według statystyk strach odczuwa co trzecia osoba, mimo iż samolot uważany jest za najbezpieczniejszy środek lokomocji. Skąd bierze się awiofobia? Jakie są jej objawy i jak radzić sobie z lękiem?

przerażone oczy

Awiofobia – lęk przed lataniem

Awiofobia to lęk przed lataniem. Wiele osób rezygnuje z wakacji w egzotycznym miejscu, ponieważ obawiają się lotu samolotem. Osoby, które boją się latać, często odczuwają szereg różnych objawów. Od chwili startu kurczowo trzymają się oparcia fotela, zaciskają palce, są pobudzone, bledną, nadmiernie się pocą, nerwowo rozglądają się po pokładzie lub mają przyspieszony oddech. W takiej sytuacji załoga powinna zachować czujność, ponieważ może dojść do ataku paniki. Jeśli objawy fobii są dotkliwe, na myśl o samolocie robi nam się słabo, wówczas warto pomyśleć o wizycie u psychologa lub psychiatry. Czasem jedynym wyjściem jest leczenie farmakologiczne. O terapii powinny pomyśleć przede wszystkim osoby, które z uwagi na wykonywany zawód, często muszą odbywać podróże drogą powietrzną.

Dlaczego boimy się latać?

kobieta wyglądająca za okno

Nasze obawy przed lataniem wynikają z różnych czynników. Człowiek przyzwyczajony jest do podróży lądowych i do stabilnego poczucia gruntu pod nogami. Doświadczenie latania jest nam obce. Obawiamy się tego, co jest wbrew naszej naturze. To zupełnie normalna reakcja. Nie mamy kontroli nad maszyną, nad przebiegiem lotu, jesteśmy zdani na załogę. Powierzamy swoje życie pilotowi, jego umiejętnościom i doświadczeniu. Niektórzy odczuwają dyskomfort, ponieważ znaleźli się we względnie małej i ciasnej przestrzeni. I to jeszcze tak wysoko. Strach przed lataniem ma także swoje źródło w przekonaniu, że wypadki lotnicze zawsze kończą się śmiercią wszystkich pasażerów. Ponadto media często poświęcają znacznie więcej uwagi katastrofom lotniczym niż innym wypadkom. Górę bierze fantazja. Zaczynamy snuć przeróżne wyobrażenia i pojawiają się obawy, które z czasem mogą przerodzić się w fobię. Zaczynamy odczuwać lęk, przerażenie, a czasem wpadamy panikę. Wtedy pojawia się problem.

Pokonaj swój lęk przed lataniem – wskazówki

  • Przed pierwszym lotem warto porozmawiać z kimś, kto często lata i może udzielić nam odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania.
  • Przed podróżą samolotem warto zapoznać się ze statystykami na temat lotów, wypadków. Dobrym pomysłem jest także zaznajomienie się z procedurami dotyczącymi bezpieczeństwa
  • Dość rozpowszechnionym, choć błędnym zachowaniem jest spożywanie alkoholu przed wejściem na pokład. Alkohol może pomóc doraźnie i w żaden sposób nie rozwiąże problemu.
  • Zapomnij o kawie i napojach energetycznych – tylko spotęgują Twój lęk. Lepiej zastąpić je wodą lub sokami.
  • Przed lotem zadbaj o dobrą kondycję, zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Wyśpij się, zjedz lekki posiłek, nawodnij się i dotleń organizm.
  • Pamiętaj, aby na pokład założyć wygodne ubrania, w których będziesz czuł się komfortowo. Nie zapomnij o cieplejszej bluzie, czy kocu. W samolocie potrafi być naprawdę zimno, a niska temperatura wzmaga tylko napięcie.
  • Podczas lotu odwróć swoją uwagę. Włącz sobie ulubioną muzykę, puść interesujący film lub poczytaj książkę.
  • Jeśli odczuwasz silny niepokój, warto zapoznać się z technikami relaksacyjnymi. Dobrym pomysłem jest nauka podstaw medytacji, która ukoi Twoje nerwy.
  • Trening czyni mistrza – im częściej latamy, tym mniej o tym myślimy. Samolot staje się zwyczajnym środkiem transportu, a nie potencjalnie śmiercionośną maszyną.