Zgubiony bagaż – co zrobić?

Ryzyko zgubienia bagażu podczas lotu samolotem jest większe, gdy podróżujesz z przesiadkami, czy nadajesz swój bagaż na wielkim lotnisku w ostatniej chwili. Oczywiście nie ma co do tego zasady, dlatego w miarę możliwości najlepiej mieć mały bagaż podręczny zawsze przy sobie. Jeżeli jednak wylądowałeś na miejscu, a Twój bagaż nie czekał na Ciebie na lotnisku, to musisz sobie jakoś poradzić. Przede wszystkim nie wpadaj w panikę. Zaledwie 2% zgubionych bagaży nie zostaje odzyskana przez ich właścicieli. Zapoznaj się z praktycznymi poradami i przygotuj się na tę wyjątkową sytuację.

Krok pierwszy – zgłoszenie zgubionego bagażu

Jeżeli po przylocie na docelowe lotnisko Twoja walizka nie wjechała na taśmie razem z pozostałymi bagażami, to musisz udać się do Biura Bagażu Zagubionego, które znajdziesz na każdym lotnisku, najczęściej w hali przylotów. Przygotuj swoją kartę pokładową, dowód tożsamości i potwierdzenie nadania bagażu. Będziesz musiał również opisać swój bagaż, podać jego kolor i wymiary. Następnie obsługa powinna wprowadzić dane do systemu i dać Ci protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR – Property Irregularity Report). Ten dokument stanowi potwierdzenie zgubienia bagażu, którego nie możesz zgubić! Przyda się m.in. do uzyskania odszkodowania. W zależności od procedur lotniska i linii lotniczej, po odnalezieniu bagażu przewoźnik powinien dostarczyć odnaleziony bagaż pod wskazany adres, oczywiście na swój koszt.

Krok drugi – odszkodowanie?

Wyobraź sobie sytuację – lądujesz w obcym kraju bez żadnych przedmiotów osobistych, bez szczoteczki do zębów, czy ubrań na zmianę. Z pewnością nie jest to komfortowa sytuacja. Wszystkie linie lotnicze zobowiązane są Konwencją Montrealską do wypłaty pewnej sumy odszkodowania za zgubiony bagaż, jednak nie sprecyzowano jej kwoty. Dopiero po 21 dniach bagaż uznaje się za zagubiony. W międzyczasie trzeba oczekiwać zguby i jakoś poradzić sobie z brakiem ulubionych kosmetyków i ciuchów. Plusem jest fakt, że większość linii lotniczych pokrywa koszty podstawowych wydatków, czyli zakupu akcesoriów higienicznych i ubrań na zmianę. Zazwyczaj jednak to pasażer musi dokonać zakupów, zachować wszystkie paragony i wnieść o zwrot kosztów.

 

Dokładne informacje dotyczące procedury w przypadku zagubionego bagażu znajdziesz na stronie internetowej swojego przewoźnika. Pamiętaj, żeby sprawę zgłosić od razu na lotnisku i zachować wszystkie dokumenty i paragony związane z odszkodowaniem. O tym, jak zapobiec zgubieniu lub zniszczeniu bagażu dowiesz się w kolejnym wpisie!